Minihandbal – ABC-ul jocului de handbal

Filozofia minihandbalului reprezintă punctul de trecere spre un viitor luminos al  handbalului, ideea a fost menită sa revoluționeze lumea handbalului ,  se pare că a rezistat și a trecut testul timpului. Astfel că după 26 de ani de când a fost implementat conceptul ”The  Minihandball Philosophy” de către membrii  Comisiei EHF  este într-un continuu progres.

La 1 octombrie 1994 a fost sărbătorită pentru prima oară Ziua Europeană a Minihandbalului pe tot continentul.

Membrii comisiei de elaborare a conceptului de ” The  Minihandball Philosophy” au fost : Karin Nilsson Green (SWE), Claude Rinck (FRA), Hans Sollberger (SUI), Uli Tschäppeler (SUI), Hans Peter Oppermann (GER), Carlos Garcia (POR) și Helmut Höritsch.

Conceptul general a fost implementat de Helmut Höritsch (senior manager EHF, responsabil pentru educație și dezvoltare), în Elveția și a fost adaptat pentru a face handbalul mai atractiv pentru copiii de pretutindeni.

Pentru a face ca mini-handbalul să devină mai fascinant în rândul copiilor membrii comisiei au apelat la două mascote „Mini Winnies” cunoscute și sub numele de Josy și Max, concept elaborat de Juan Anton Garcia.

”The  Minihandball Philosophy” în conceptul general, se bazează pe trei principii:

  1. ”Eu și mingia”;

  2. ”Unul cu celălalt”;

  3. ”Împotriva celorlalți”

În cooperare cu Federația Internațională de Handbal, proiectul european ”The  Minihandball Philosophy”, a devenit un succes global.

În foarte multe țări minihandbalul s-a implementat ca o activitate sportivă, simplistă, pe înțelesul copiilor, si s-a dezvoltat rapid în țări precum : Elveția, Danemarca, Norvegia, Germania, Spania, Franța s.a.m.d

Minihandbalul este mai mult o educație în spirit sportiv pentru cei mici, unde se pune accent pe joacă și nu pe rezultatul unui meci.

Lumea handbalului este intr-o continua schimbare și transformare. Minihandbalul face parte din procesul de transformare. Minihandbal – ABC-ul jocului de handbal.

Minihandbalul este jucat în întreaga lume și combină cele mai esențiale aspecte ale jocului de handbal, alergare, sărituri, prindere și aruncare. La acest nivel se diminuează contactul și jocul agresiv existent în cadrul unui meci de handbal pentru profesioniști.

Minihandbalul este cea mai bună modalitate de a dezvolta abilitățile motrice naturale, echilibrul și coordonarea copilului. Jocul este ușor de învățat, deoarece necesită doar abilități native: alergare, săritură, prindere, motricitate

Minihandbalul este o versiune simplificată a handbalului prin care se urmărește introducerea copilului de timpuriu in Lumea Handbalului prin învățarea si însușirea principalelor mijloace prin care se joaca Handbalul, prin obișnuirea copilului cu mingia.

Ceea ce face ca minihandbalul  să fie deosebit de distractiv pentru copii este faptul că apelând la exerciții sub forma de joc si trasee utilitar-aplicative amuzante, aceștia se distrează și totodata  devin curioși si dornici să experimenteze.

Se urmărește dezvoltarea calităților fizice motrice : îndemânarea și viteza, întrucât este un sport iute.

Se pune accent pe obișnuirea copilului cu cel mai important obiect al jocului de handbal : Mingia, cu spiritul de echipă, aspecte de fair-play și  mai puțin cu rezultatul unei competiții .

În aceasta etapa copilul învață progresiv reguli simple ,de bază ,terenul si poarta au dimensiuni mai mici ,la fel si mingia care are alta dimensiune și o textura mai moale si mai usoara ,pentru a fi prinsă de catre copil cu ușurintă si pentru a nu inspira teama .

Prin minihandbal se realizează pregătirea copilului pentru practicarea ulterioară a jocului de handbalul la nivel de performanță.

Un rol esențial este  cultivarea în rândul copiilor a unui  mod de gândire. Cultura și sentimentul de apartenență pe care îl creezi în jurul unui club sunt prioritare .

Copiii sunt îndrumați într-un cadru organizat, prin joc, să se obișnuiască cu mediul, să dezvolte o conexiune cu clubul, simțind că aici le este locul, se regăsesc pe terenul de handbal și că aparțin acestei lumi.  Copiii trebuie să simtă că fac parte din ceva important și că doar împreună pot reuși.

Asta e o lecție importantă, și de aici pornește totul !

Ulterior acestei etape, copilul să facă singur, în mod natural, alegerea de a performa în lumea handbalului .

Provocarea cea mai mare nu este să îi aduci pe copii la handbal, ci să îi păstrezi!

Părinții care înțeleg importanța sportului, și ei sunt principala rotiță care fac lucrurile să funcționeze.

Atitudinea părinților la aceasta  etapă a copilului ,îl influentează si îl afectează în mod direct. Nu este benefică o atitudine care provoacă rivalitate si pune accent pe importanța rezultatului. Copilul este influențat de reacția părinților, iar asta se reflecta in jocul copilului si in felul cum acesta  poate percepe rezultatul unui joc.

Jocul trebuie tratat ca pe un joc !

Este etapa potrivită să facă ,ceea ce le face plăcere: Să se joace cu mingia și cu prietenii .

Noțiuni cheie ale minihandbalului : 

Învățarea prin jocuri:  Utilizați jocul pentru a dezvolta abilitățile motrice, coordonarea, echilibrul și capacitatea de a lucra în echipă. Experiența jocului trebuie plasată peste rezultate sau scoruri.

Siguranță și distracție:  Oferiți un mediu sigur în care copiii sunt încurajați să învețe jocul, să își facă prieteni și să se distreze. Scopul meciurilor trebuie să fie acela de a permite copiilor să-și testeze abilitățile, dar jocul corect ar trebui să fie evaluat deasupra rezultatelor.

Nu există niciun scor în mini handbal, deoarece nu este important cine câștigă sau pierde.

Motivați copiii: cel mai probabil aceasta este prima întâlnire a copilului cu sportul.

Este important pentru părinți și antrenori să creeze un mediu sportive pozitiv, în care copiii să își poată face prieteni și să se distreze. Obiectivul este de a-i învăța pe copii să iubească activitatea fizică și să îi motiveze să continue sportul pe măsură ce cresc.

Experiențele pozitive vor susține dezvoltarea comportamentului de joacă al copilului.

Exercițiile sunt organizate sub formă de joc, atât urmând principii pedagogice, cât și metodologice. Rolul antrenorului se limitează numai la supraveghere și ajutor atunci când este necesar. Când sunt organizate meciuri la acest nivel, nu există un arbitru, ci un supraveghetor, care îi învață regulile și îi ajută pe copii în timpul jocului.

Corectitudinea este foarte importantă în filosofia minihandbalului

Băieții și fetele vor învăța să acționeze în grup, acceptându-și propriile merite și greșeli individuale sau de grup.

Scopul meciurilor organizate la nivel de minihandbal este de a le oferi copiilor posibilitatea de a-și testa abilitățile.

Meciul trebuie să fie o experiență pozitivă indiferent dacă echipa câștigă sau pierde, ceea mai importantă fiind acumularea experienței prin participare la joc!

Experiențele bune și pozitive de la primul contact al copilului cu sportul, vor reprezenta motivația prin care copiii vor alege să practice sportul în continuare.

Se va ține cont de particularitățile de varstă ale copiilor, de personalitate și de punctele critice specifice treptelor de dezvoltare, unde se regăsesc trei nivele:

Inițiere

Acest nivel este indicat copiilor cu vârste cuprinse între 5-7 ani și este conceput pentru a crea o experiență distractivă și atractivă. Jocul trebuie să rămână pe primul plan, iar performanța și rezultatul pe plan secund.

Program: ”Mingia, prietena mea”

Scopul programului fiind familiarizarea copiilor cu mingia. În cadrul programului se vor învăța procedeele tehnice simple:  prinderea mingii, ținerea mingii, pasarea mingii, conducerea mingii (driblingul), aruncarea la poartă.

Se pune acccent pe învățare prin joc și se fac sugestii în vederea corectării .

Intermediar

La acest nivel copiii cu vârste cuprinse între 8 și 9 ani sunt îndrumați  să conștientizeze că este un joc cu reguli ce trebuiesc învățate și respectate,  pentru a se echilibra balanța între pregătirea fizică și distracție.

Program: ”Eu și prietenii mei”

Scopul programului este  dezvoltarea abilităților individuale cât și îmbunătățirea înțelegerii conceptului de echipă, de cooperare și colaborare.  Copiii învață că nu pot atinge singuri obiectivele de grup ci că depind unii de alții fiind o echipă.

Dacă vor să evolueze, copii vor trebui să învețe să lucreze împreună, iar acesta este un aspect esențial.

La acest nivel sunt îmbunătățite abilitățile care au fost dobândite anterior.

Avansat

La acest nivel copiii cu vârsta cuprinsă între 10 și 12 ani sunt pregătiți pentru a face trecerea de la minihandbal la handbal. Copii sunt încurajați și sustinuți pe deplin să își folosească creativitatea și imaginația.

Program: ” Noi și ei”

Scopul programului este ca toți copiii să înțeleagă, să conștientizeze și să se adapteze la complexitatea jocului.

Copiii învață să lucreze împreună într-un scop comun, ca o echipă și să devină competitivi împotriva unei alte echipe . Aici joaca și distracția de la nivelurile anterioare se transformă în reguli

La acest nivel strictețea regulilor își face apariția, iar încălcarea regulilor este evidențiată și sancționată moderat. Scopul este acela de a învăța în urma greșelilor comise, atât la nivel individual cât și la nivel de echipă.

Copiii vor fi responsabilizați și pregătiți să facă față cu demnitate unui eșec și să învețe în urma greșelilor. Se pune pe primul loc acțiunea responsabilă, se descurajează jocul individualist . Echipa poate evolua atâta timp cât toți membrii echipei se implică și sunt responsabili unii față de ceilalți.

Reguli de bază : Ghidul începătorului în JOCUL DE HANDBAL

De ce să îți aduci copilul la minihandbal ?

 Jocul ajută copiii să își consolideze sistemul imunitar, să mențină coordonarea fizică, să sporească puterea corpului și să mențină mintea liniștită, ascuțită și activă, cu o concentrare îmbunătățită.

Creează încredere în sine, ajută la stimularea respectului de sine și a încrederii copilului.

Ajută la încurajarea spiritului de echipă, a cooperării și a abilităților de leadership. Copiii învață să coopereze cu coechipierii lor și să învețe să funcționeze în armonie cu ceilalți și să respecte autoritatea.

Disciplinează copilul îi insuflă spiritul de disciplină și dăruire.

Copilul învață cum să îmbrățișeze cu succes eșecul și succesul.

Sportul constituie o parte importantă din baza dezvoltării timpurii a personalității copiilor.

Îmbunătățirea dezvoltării fizice și mentale a copiilor este cu siguranță cea mai importantă contribuție a sportului, însă lista valorilor pe care copilul dvs. le poate învăța și dobândi prin sport nu se încheie aici..

Niciun alt lucru din viață nu oferă copiilor o astfel de oportunitate de a dezvolta trăsături caracteristice pozitive și de a absorbi multe valori de calitate, așa cum face sportul.

Caracterul și principiile morale ale copiilor sunt formate prin joc corect. Mai mult, copiii care se angajează activ în sport pot fi modele bune pentru colegii lor de la școală, cartier sau chiar corul școlii și îi inspiră să înceapă să joace ceva sport.

Jocul le permite să  își creeze prietenii. De exemplu, prieteniile pe care sportivii de performanță le creează pe teren rămân și dincolo de teren, iar adesea durează o viață.

Handbalul unește oamenii din întreaga lume, indiferent de naționalitatea, religia, cultura sau culoarea pielii.

Când copiii învață lecții de viață pozitive, nu există nici o îndoială că vor deveni adulți onești, de încredere, care vor încerca să îi ajute pe ceilalți .

Rezultatele, realizările, medaliile și premiile pot veni ulterior, deși necesită multă muncă asiduă, disciplină și sacrificiu.

Vremurile pe care le trăim astăzi trebuie să reprezinte punctul de plecare pentru conștientizarea beneficiilor aduse de sport în viața copiilor.

Sportul reprezintă o investiție sănătoasă și pe termen lung !

 

Minihandbal – ABC-ul jocului de handbal